پایگاه اطلاع رسانی « هیئت جنةالبقیع » شهرستان سرایان

::: باشد قرار و وعده ما جنةالبقیع :::

« وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ » و هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، بی تردید آن نشانه تقوای دل هاست. (سوره حج آیه 32)
سلام من به مدینه به آستان رفیعش * به مسجد نبوی و به لاله های بقیعش * سلام من به علی و به حلم و صبر عجیبش * سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش...
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
ما اینجاییم؛
پای پرچم مقدس حضرت زهرا(س)
زیر خیمه نورانی اباعبدالله الحسین(ع).....
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
مراسم ویژه هفتگی هیئت:
دوشنبه شب ها، یک ساعت بعد از نماز مغرب و عشاء
(قرائت قرآن ـ زیارت عاشورا ـ سخنرانی ـ روضه و سینه زنی)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
لطفاً با ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود
ما را در بروزرسانی و بهبود فعالیتها یاری فرمایید.
با سپاس فراوان ـ التماس دعا ـ یاعلی مدد...

روزه را میتوان یکی از ارکان اصلی ادیان به شمار آورد. در تمام ادیان الهی و بشری روزه به روش های مختلف وجود دارد.

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده ‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید». (سوره بقره/آیه ۱۸۳)


«صوم» در فرهنگ عرب به‏ معناى امساک و خوددارى است؛ به همین جهت واژه «صمت» را که به‏ مفهوم سکوت و خوددارى از گفتار است، به «روزه سکوت» معنا کرده ‏اند. امّا در اصطلاح دین، روزه عبارت است از پرهیز از ده چیز در زمان معیّن که به آنها مفطرات روزه مى‏ گویند.


علامه طباطبائی در بیانی شیوا درباره تفسیر آیه فوق چنین می فرمایند:

خطاب به مؤمنین «یا ایها الذین امنوا» برای توجه دادن آنان به صفت ایمان است تا به هر حکمی که از ناحیه پروردگار واجب می شود، روی آورند و بپذیرند... و در آیه آمده است که امم قبل هم روزه واجب داشته اند اما نمی خواهد بفرماید، روزه آنها مانند روزه مسلمانان است و نه می فرماید که همه آنها روزه داشته اند، بلکه بطور کلی بعضی از آنها حکم روزه را داشته اند و منظور از آنها هم امتهای دارای ملت و شریعت است ودر جمله (لعلکم تتقون) هم به علت تشریع حکم روزه تصریح شده است که هماناروزه برای کسانی است که اراده وصول به عالم طهارت و رفعت و کمال را دارند، پس باید نفس خود را از لذائذ جسمانی باز دارند و از وابستگی به مادیات خود را منزه کنند.»


ایشان در ادامه شرح آیه می فرماید:

از تورات و انجیل موجود در دست یهود و نصارا هیچ دلیلى که دلالت کند بر وجوب روزه بر این دو ملت دیده نمى‏ شود، تنها در این دو کتاب فرازهایى است که روزه را مدح مى‏ کند، و آن را عظیم مى ‏شمارد. و اما خود یهود و نصارا را مى ‏بینیم که تا عصر حاضر در سال چند روز به اشکالى مختلف روزه مى‏ گیرند، یا از خوردن گوشت و یا از شیر و یا از مطلق خوردن و نوشیدن خوددارى مى‏ کنند.
و نیز در قرآن کریم داستان روزه زکریا(ع) و قصه روزه مریم(س) از سخن گفتن آمده است.
و در غیر قرآن مساله روزه از اقوام بى دین نیز نقل شده، هم چنان که از مصریان قدیم و یونانیان و رومیان قدیم و حتى وثنی‏هاى هندى تا به امروز نقل شده، که هر یک براى خود روزه‏اى داشته و دارند، بلکه مى‏ توان گفت عبادت و وسیله تقرب بودن روزه از امورى است که فطرت آدمى به آن حکم میکند.


روزه و تقوا

علامه درباب اینکه چرا روزه منشأ تقواست، می فرمایند:

فایده روزه تقوا است، و آن خود سودى است که عاید خود شما مى‏شود، و فائده داشتن تقوا مطلبى است که احدى در آن شک ندارد، چون هر انسانى به فطرت خود این معنا را درک مى‏کند، که اگر بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود، و به مقام بلند کمال و روحانیت ارتقاء یابد، اولین چیزى که لازم است بدان ملتزم شود این است که از افسار گسیختگى خود جلوگیرى کند، و بدون هیچ قید و شرطى سرگرم لذت‏هاى جسمى و شهوات بدنى نباشد، و خود را بزرگتر از آن بداند که زندگى مادى را هدف بپندارد، و سخن کوتاه آنکه از هر چیزى که او را از پروردگار تبارک و تعالى مشغول سازد بپرهیزد.

و این تقوا تنها از راه روزه و خوددارى از شهوات بدست مى ‏آید، و نزدیک‏ترین راه و مؤثرترین رژیم معنوى و عمومى‏ ترین آن بطورى که همه مردم در همه اعصار بتوانند از آن بهره‏ مند شوند، و نیز هم اهل آخرت از آن رژیم سود ببرد، و هم شکم‏بارگان اهل دنیا، عبارت است از خوددارى از شهوتى که همه مردم در همه اعصار مبتلاى بدانند، و آن عبارت است از شهوت شکم از خوردن و آشامیدن، و شهوت جنسى که اگر مدتى از این سه چیز پرهیز کنند، و این ورزش را تمرین نمایند، به تدریج نیروى خویشتن‏دارى از گناهان در آنان قوت مى ‏گیرد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط مى‏ شوند، آن وقت در برابر هر گناهى عنان اختیار از کف نمى ‏دهند، و نیز در تقرب به خداى سبحان دچار سستى نمى‏ گردند. (۱)


در پایان به کلام زیبائی از امام علی (علیه السلام) می پردازیم که فرمودند:

«الصِّیامُ اجتِنابُ الَمحارِمِ کما یَمتَنِعُ الرجُلُ مِن الطَّعامِ والشَّرابِ؛

روزه ، دورى کـــردن از حرامهاست ؛ آنگونه که آدمى از خوردن و آشامیدن خوددارى مى کند».(۲)


پیام: امت های گذشته از روزه بهره مند بودند و خداوند روزه را برای پاکدامنی و تقوای انسان ها قرار داده است تا انسان در پرتو آن بتواند از گناهان دوری کند و به خدا نزدیک شود.

 

پی نوشت:

۱- طباطبائی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۱۲۰.

۲- بحارالانوار، ج۹۶/ص۲۹۴.

جنة البقیع ...

نظرات (۲)

۱۳ تیر ۹۴ ، ۱۸:۲۷ یار عبد فاطمه
سلام علیکم
التماس دعا.موفق باشید
با سلام

برای افزایش بازدید و کاهش رتبه الکسای سایتتون و همچنین نمایش در صفحه اول گوگل سایتتون رو بصورت کاملا رایگان در وبسایت زیر ثبت نمایید :

http://rank.karamind.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی